Facebook marketing voor gevorderden gaat dieper in op Facebook metrics, Facebook promtoie, adverteren op Facebook, Facebook content strategie en Facebook analytics en tools.
15. Voordelen IPM
• 1 simpele metric geeft inzage in
interactie/engagement
• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen
• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk
• Van eigen pagina’s score per update en contenttype
• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen
16. IPM per content type
Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65
(periode: oktober 2011)
Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart
37. Page Promotion
Begin eerst bij je eigen
klanten/collega’s/bekenden voor je gaat
adverteren.
38. Waarom zijn mensen fan?
• Laatste nieuws over merk ontvangen
• Om korting of freebies te ontvangen
• Contests & Give aways
• Om affiniteit met merk te tonen
51. Wedstrijden & Winacties
• Hou je aan de regels
• Hou de prijs relevant
• Maak deelname
simpel
• Reserveer budget voor
promotie
• Zorg voor share
functionaliteit
63. “We charge less, if you
are more engaging.”
Tom Elliot, Facebook
64. Gemiddelde CTR = 0,05%
CTR & CPC zijn gecorreleerd.
Boven de 0,1% is goed.
Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf
65. Ad engagement = CTR
Facebook ads hebben maar een
levensduur van 48 -96 uur
70. Dag 2
• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%)
• Voeg nieuwe titels & teksten toe
71. Dag 3
• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR
• Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen
72. Dag 4
• Cyclus begint opnieuw
• Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen
73. Nog meer tips
• Begin altijd in een nieuwe campagne
• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina
• Maak gebruik van de targetingopties
• Gebruik pagina’s als targetingoptie
• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)
• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken
• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige
fans te verhogen
• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat
je gemakkelijk veel variaties kan uploaden
76. Interactie gebeurt in de
newsfeed
Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it
80. Affiniteit
Wat telt allemaal mee:
• Interactie tussen gebruiker en pagina in het
verleden
• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt
• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina
• Interactie van vrienden op pagina
81.
82. Niet alles heeft hetzelfde
gewicht
• Comments > likes
• Comments & likes van vrienden > comments
& likes van onbekenden
• Updates met foto & video > updates zonder
foto & video
• Originele content > gesynchroniseerde
content
83.
84. Wanneer posten de meeste
pagina’s?
Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic
87. Hoe vaak moet je posten?
Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/
88. Mijn advies…..
Maximaal 2 updates per dag en
probeer ze ook buiten kantoortijd
en in het weekend te plaatsen.
89.
90.
91. Te lange updates
Posts with 80 characters or less in length have
27% higher engagement rates.
Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf
92. Gebruik geen URL shorteners
Engagement rates are 3 times higher for Posts that
used a full-length URL
93. Facebook is geen Twitter!
Twitter posts =
geen interactie =
lage EdgeRank =
klein bereik =
geen resultaat
95. 650% stijging in verwijzend
verkeer
“So what changed? What we did, and what you can do too, was
turn off autoposting to Facebook.”
http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/
102. Gebruik events
• Voor: maak een event aan zodat mensen
kunnen RSVP’en en kondig het aan met
update(s)
• Op de dag zelf: post nogmaals een update
• Na: zet foto’s online van het event
103. X vs. Y
Lokt reacties uit, hoge engagement op deze posts
121. EdgeRankchecker
• x
Geeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)
122. EdgeRankchecker
Nieuwe feature: Post analyis
Geeft score van A t/M F aan posts
en aanbevelingen.
EdgeRankchecker is een hele goede
tool als je enkele pagina’s beheert.