SlideShare uma empresa Scribd logo
1 de 28
Baixar para ler offline
Search Succes
door een
Data Driven Aanpak
Presentatie op Searchcongres 2013
door Daniël Markus
Introductie: Daniël Markus
daniel@clickvalue.nl
Doing the right things, doing it right
Gemiste Kans Succces
Zonde van de
tijd
Mislukking
Activiteit
Uitvoering
Goed
Slecht
Slecht Goed
Management is
doing things right
Leadership is
doing the right things
Peter Drucker
Liefde voor analyse
Failing to Plan is Planning to Fail
Situation
Waar staan we?
Objectives
Waar gaan we
naartoe?
Strategy
Hoe komen we
daar?
Tactics
Wat zijn de
stappen?
Actions
Doen/Doen
Control
Zijn we er al?
PR Smith
Plan van Aanpak
Fase Potentie bepalen Doel Tactiek
Bereik
• Keyword zoekvolumes
• Extra kanalen: Product,
Video, Images
• Per segment
• Aantallen
• ROI
doelstellingen
• Identificeren
segmenten
• Formuleren proposities
Acquisitie
• Benchmark met best
lopende campagnes
• CTR en CPC
doelstellingen
• Maken content
• Linkingcampagne
• Optimaliseren
advertenties en
landingpagina’s
Conversie
• Benchmark met best
lopende producten
• Conversie
doelstellingen
• Volume
doelstellingen
• Optimaliseren match
tussen advertentie en
pad op site
• Optimaliseren website
Waarde
• Benchmark met
hoogwaarde segment
• AOV doelstelling
• LTV doelstelling
• CRM
• Contactstrategie
• Predictive analytics
Doelstelling: 145.K omzet per maand met een CPO van 5%
Waar stop je je volgende euro in?
Potentie en Situatie
Fase Potentie Situatie
Bereik • 20.000.000 • 10.000.000
Acquisitie • 4% CTR • 2% CTR
Conversie • 2% Conversie • 1% Conversie
Waarde • €120,- LTV • €60
Investeringen in conversie zijn duurzaam
9
• 20% “dure” keywords
bepalen 80% van de markt
• Alleen met hoge conversie
is die 20% rendabel
• Door concurrentie
– stijgen CPC Kosten
– dalen prijzen
• Concurrentie investeert in
conversie en kan daardoor
hoger bieden zonder
verlies
• Conversie is marktaandeel
Conversie bepaalt marktaandeel
0% 100% Bereik80%
€
Gemiddeld gezien gaat het goed
-30 -20 -10 0 10 20 30 40 50
Temperatuur
Gezondheidscurve Oma
20
-30
50
gemiddeld nacht overdag
Temperatuur
20
-30
50
gemiddeld nacht overdag
Temperatuur
De gemiddelde search campagne
totaal branded non branded
Vertoningen 420.110 175.309 244.801
Klikken 92.180 74.953 17.227
CTR 22% 43% 7%
Kosten 13.416€ 2.208€ 11.207€
CPC 0,15€ 0,03€ 0,65€
Transacties 1151 1083 68
Conversie 1,2% 1,4% 0,4%
Opbrengst 54.486€ 51.424€ 3.062€
AOV 47,34€ 47,48€ 45,03€
RPC 0,59€ 0,69€ 0,18€
• Analyseer per
segment
• Houd rekening met
aankoopcyclus
• Maak plannen per
segment
• Meet microconversies
Optimaliseren van niet converterende traffic
voorbeeld: kosten per seconde
• Probleem: moeten we stoppen met adverteren op dit keyword?
• Situatie: keywords met een lage conversieratio of lage bezoekersaantallen
Maatwerkrapport exporteren
Welk keyword moet je aanpakken?
Searchmarketing is complex
Adwords succesfactoren
Adwords
Rendement
Kosten
Impressies
Keywords
Targetting
CTR
Adrank
QS
Keyword
relevance
Landing page
fit
Ad relevance
Page Speed
Max CPC
Ad Quality
Impression
Share
Opbrengsten
Traffic
Conversie
Verleiding
Usability
Orderwaarde Cross- Upsell
Budget
Positieve SEO Succesfactoren
SEO Succes
On Site
Content
Kwaliteit
Matching
Sticky
Vers
HTML
<Title +
description>
Headers
Structuur
Architectuur
Crawler
friendly
Dubbele
content
Snelheid
URL’s
Off Site
Linking
Kwaliteit
Kwantiteit
Link tekst
Betrouwbaar
heid
Links en
Shares
Oudheid
Owner
bekend
Sociaal
Kwaliteit
Kwantiteit
Persoonlijk
Herkomst
zoeker
Stad
Historie
zoeker
Vrienden
zoeker
Maak een schema
Iedere
dag
Check
KPI’s
Ma
biedingen
aanpassen
Di
QS
optimaliseren
Wo
Nieuwe
keywords
Do
Content
En Linking
Vrij
Ad en LP
testen
Maandelijks
Trend
analyses
Investerings
voorstellen
Quality Score bepaalt kosten en positie
A B C
QS 7 10 4
Max CPC €1,5 €1 €2
Ad Rank = Bod x QS 10,5 10,0 8,0
CPC = Adrank van 1 positie lager / QS + €0,01
CPC 10,00 / 7 + €0,01 =
€1,44
8,00 / 10 + €0,01 =
€0,81
7,00 / 4 + €0,01 =
€1,51
Scenario QS = 10
Adrank 15
CPC 10/ 10 + €0,01 =
€1,01
Besparing (1,44 – 1,01)/1,44 =
30%
Achterblijvende landingpagina’s
Aanpak en maatwerkrapport voor meten en
verbeterenbestemmingspagina’s
Probleem
• Identificeer achterblijvende landingpagina-zoekwoord combinaties. Deze komen in
aanmerking voor beëindiging of optimalisatie
Aanpak
• Bouw een maatwerkrapport met de juiste KPI’s
• Zoek de achterblijvende combinaties
Analyse in Google Analytics toont kansen voor besparing en
optimalisatie
Succesvol in Search met Data Driven Aanpak
1. Doing the Right Things & Doing it Right
2. Passie voor Analyse
3. Opwaarts potentieel bepaalt doel van
volgende euro en uren
4. Conversie heeft meer impact op resultaat
dan traffic
5. Definieer microconversies
6. Evalueer rendement keywords met kosten
per seconde
7. Failing to Plan is Planning to Fail
8. Maak een weekschema
9. Focus op Quality Score
10. Beoordeel financiële impact van
verbeteringen aan landing pagina's
Vragen
Daniel Markus
020 6751 621
06 5208 5432
daniel@clickvalue.nl
www.clickvalue.nl
Twitter.com/ClickValue
Facebook.com/ClickValue
Volg ons blog voor meer kennis, tips en technieken
blog.clickvalue.nl

Mais conteúdo relacionado

Mais procurados

I Like SEO - 19/11/2019
I Like SEO - 19/11/2019I Like SEO - 19/11/2019
I Like SEO - 19/11/2019I Like Media
 
Zoekmachineoptimalisatie
ZoekmachineoptimalisatieZoekmachineoptimalisatie
ZoekmachineoptimalisatiePeter Veenstra
 
[DUTCH] ContentKing - SEO Benelux - eCommerce SEO fails
[DUTCH] ContentKing - SEO Benelux - eCommerce SEO fails[DUTCH] ContentKing - SEO Benelux - eCommerce SEO fails
[DUTCH] ContentKing - SEO Benelux - eCommerce SEO failsSteven van Vessum
 
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008sanderkolthof
 
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008sanderkolthof
 
SEO voor uitgevers - presentatie Bladwijzer
SEO voor uitgevers - presentatie BladwijzerSEO voor uitgevers - presentatie Bladwijzer
SEO voor uitgevers - presentatie BladwijzerMaarten van Vulpen
 
Online vindbaarheid -SEO- workshop - De Afdeling Marketing - maart 2018
Online vindbaarheid -SEO- workshop - De Afdeling Marketing - maart 2018Online vindbaarheid -SEO- workshop - De Afdeling Marketing - maart 2018
Online vindbaarheid -SEO- workshop - De Afdeling Marketing - maart 2018Simon Siahaya
 
Affiliateblogger masterclass - SEO - vindbaarheid content
Affiliateblogger masterclass - SEO - vindbaarheid contentAffiliateblogger masterclass - SEO - vindbaarheid content
Affiliateblogger masterclass - SEO - vindbaarheid contentSooradj Chhattargun
 
Dokter klik presentatie-tradetracker-2011
Dokter klik presentatie-tradetracker-2011Dokter klik presentatie-tradetracker-2011
Dokter klik presentatie-tradetracker-2011Dokter Klik BV
 
Presentatie windesheim linkbuilding
Presentatie windesheim linkbuilding  Presentatie windesheim linkbuilding
Presentatie windesheim linkbuilding Gewoon Groen
 
Zoekmachineoptimalisatie
ZoekmachineoptimalisatieZoekmachineoptimalisatie
ZoekmachineoptimalisatieDanny Aloserij
 
Wat doe jij met internet? NPW
Wat doe jij met internet? NPWWat doe jij met internet? NPW
Wat doe jij met internet? NPWssmeding
 
Zoekmachine optmalisatie voor webwinkels
Zoekmachine optmalisatie voor webwinkelsZoekmachine optmalisatie voor webwinkels
Zoekmachine optmalisatie voor webwinkelsvalantic NL
 
Introductie Zoekmachine optimalisatie voor uitzendondernemers
Introductie Zoekmachine optimalisatie voor uitzendondernemersIntroductie Zoekmachine optimalisatie voor uitzendondernemers
Introductie Zoekmachine optimalisatie voor uitzendondernemersRedkiwiwebsites
 
College Marketing Automation voor UBS - 2015
College Marketing Automation voor UBS - 2015College Marketing Automation voor UBS - 2015
College Marketing Automation voor UBS - 2015Tobias Pasma
 

Mais procurados (20)

I Like SEO - 19/11/2019
I Like SEO - 19/11/2019I Like SEO - 19/11/2019
I Like SEO - 19/11/2019
 
Zoekmachineoptimalisatie
ZoekmachineoptimalisatieZoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie
 
Seo Vision
Seo VisionSeo Vision
Seo Vision
 
[DUTCH] ContentKing - SEO Benelux - eCommerce SEO fails
[DUTCH] ContentKing - SEO Benelux - eCommerce SEO fails[DUTCH] ContentKing - SEO Benelux - eCommerce SEO fails
[DUTCH] ContentKing - SEO Benelux - eCommerce SEO fails
 
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
 
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
Presentatie Huwelijk.nl 26 maart 2008
 
Webinar live-seo-google magicshow
Webinar live-seo-google magicshowWebinar live-seo-google magicshow
Webinar live-seo-google magicshow
 
Prese
PresePrese
Prese
 
SEO voor uitgevers - presentatie Bladwijzer
SEO voor uitgevers - presentatie BladwijzerSEO voor uitgevers - presentatie Bladwijzer
SEO voor uitgevers - presentatie Bladwijzer
 
Online vindbaarheid -SEO- workshop - De Afdeling Marketing - maart 2018
Online vindbaarheid -SEO- workshop - De Afdeling Marketing - maart 2018Online vindbaarheid -SEO- workshop - De Afdeling Marketing - maart 2018
Online vindbaarheid -SEO- workshop - De Afdeling Marketing - maart 2018
 
Affiliateblogger masterclass - SEO - vindbaarheid content
Affiliateblogger masterclass - SEO - vindbaarheid contentAffiliateblogger masterclass - SEO - vindbaarheid content
Affiliateblogger masterclass - SEO - vindbaarheid content
 
Dokter klik presentatie-tradetracker-2011
Dokter klik presentatie-tradetracker-2011Dokter klik presentatie-tradetracker-2011
Dokter klik presentatie-tradetracker-2011
 
Presentatie windesheim linkbuilding
Presentatie windesheim linkbuilding  Presentatie windesheim linkbuilding
Presentatie windesheim linkbuilding
 
Zoekmachineoptimalisatie
ZoekmachineoptimalisatieZoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie
 
Wat doe jij met internet? NPW
Wat doe jij met internet? NPWWat doe jij met internet? NPW
Wat doe jij met internet? NPW
 
360° Online Marketing
360° Online Marketing360° Online Marketing
360° Online Marketing
 
Zoekmachine optmalisatie voor webwinkels
Zoekmachine optmalisatie voor webwinkelsZoekmachine optmalisatie voor webwinkels
Zoekmachine optmalisatie voor webwinkels
 
Idreams seo advies
Idreams   seo adviesIdreams   seo advies
Idreams seo advies
 
Introductie Zoekmachine optimalisatie voor uitzendondernemers
Introductie Zoekmachine optimalisatie voor uitzendondernemersIntroductie Zoekmachine optimalisatie voor uitzendondernemers
Introductie Zoekmachine optimalisatie voor uitzendondernemers
 
College Marketing Automation voor UBS - 2015
College Marketing Automation voor UBS - 2015College Marketing Automation voor UBS - 2015
College Marketing Automation voor UBS - 2015
 

Destaque

Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...
Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...
Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...Webanalisten .nl
 
Waarin investeren, specialisten of tooling? (Just Beerekamp - Traffic4u, Sear...
Waarin investeren, specialisten of tooling? (Just Beerekamp - Traffic4u, Sear...Waarin investeren, specialisten of tooling? (Just Beerekamp - Traffic4u, Sear...
Waarin investeren, specialisten of tooling? (Just Beerekamp - Traffic4u, Sear...Webanalisten .nl
 
Organiseren en implementeren van SEO anno 2013 (Wolter Tjeenk Willink - Traff...
Organiseren en implementeren van SEO anno 2013 (Wolter Tjeenk Willink - Traff...Organiseren en implementeren van SEO anno 2013 (Wolter Tjeenk Willink - Traff...
Organiseren en implementeren van SEO anno 2013 (Wolter Tjeenk Willink - Traff...Webanalisten .nl
 
Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices (...
Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices (...Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices (...
Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices (...Webanalisten .nl
 
Zoekmachine Marketing - Hoe wordt je gevonden door je doelgroep? (Eduard Blac...
Zoekmachine Marketing - Hoe wordt je gevonden door je doelgroep? (Eduard Blac...Zoekmachine Marketing - Hoe wordt je gevonden door je doelgroep? (Eduard Blac...
Zoekmachine Marketing - Hoe wordt je gevonden door je doelgroep? (Eduard Blac...Webanalisten .nl
 
Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...
Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...
Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...Webanalisten .nl
 
Motivation Theories: Goal setting theory and MBO
Motivation Theories: Goal setting theory and MBOMotivation Theories: Goal setting theory and MBO
Motivation Theories: Goal setting theory and MBOInaAnt
 

Destaque (7)

Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...
Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...
Optimalisatie SEA Campagnes door toevoegen externe data (Arjen Hettinga - Oog...
 
Waarin investeren, specialisten of tooling? (Just Beerekamp - Traffic4u, Sear...
Waarin investeren, specialisten of tooling? (Just Beerekamp - Traffic4u, Sear...Waarin investeren, specialisten of tooling? (Just Beerekamp - Traffic4u, Sear...
Waarin investeren, specialisten of tooling? (Just Beerekamp - Traffic4u, Sear...
 
Organiseren en implementeren van SEO anno 2013 (Wolter Tjeenk Willink - Traff...
Organiseren en implementeren van SEO anno 2013 (Wolter Tjeenk Willink - Traff...Organiseren en implementeren van SEO anno 2013 (Wolter Tjeenk Willink - Traff...
Organiseren en implementeren van SEO anno 2013 (Wolter Tjeenk Willink - Traff...
 
Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices (...
Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices (...Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices (...
Google Penalties, Reconsideration Requests, Disavow Tool and Best Practices (...
 
Zoekmachine Marketing - Hoe wordt je gevonden door je doelgroep? (Eduard Blac...
Zoekmachine Marketing - Hoe wordt je gevonden door je doelgroep? (Eduard Blac...Zoekmachine Marketing - Hoe wordt je gevonden door je doelgroep? (Eduard Blac...
Zoekmachine Marketing - Hoe wordt je gevonden door je doelgroep? (Eduard Blac...
 
Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...
Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...
Vertical search trends in Retail & Shopping (Arjan ter Huurne - Maxlead, Sear...
 
Motivation Theories: Goal setting theory and MBO
Motivation Theories: Goal setting theory and MBOMotivation Theories: Goal setting theory and MBO
Motivation Theories: Goal setting theory and MBO
 

Semelhante a Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search Congres 2013) #search13

AdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayAdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayNetsociety
 
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?valantic NL
 
Workshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAWorkshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAOogst
 
Digitaal Marketing Plan - All Buro Solutions
Digitaal Marketing Plan - All Buro SolutionsDigitaal Marketing Plan - All Buro Solutions
Digitaal Marketing Plan - All Buro SolutionsPeter Joseph
 
ISM eCompany: Kees Beckeringh
ISM eCompany: Kees BeckeringhISM eCompany: Kees Beckeringh
ISM eCompany: Kees Beckeringhwebwinkelvakdag
 
Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler op Emerce e travel 2011Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler op Emerce e travel 2011Netprofiler
 
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...Melinda van den Brink
 
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?
Stappenplan: hoe komt u tot een  goede online marketingroadmap?Stappenplan: hoe komt u tot een  goede online marketingroadmap?
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?valantic NL
 
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine MarketingZoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketingguestdeb2c4
 
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!Valtech
 
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010TCD 2010
 
SEO in uw DNA - wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League t...
SEO in uw DNA - wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League t...SEO in uw DNA - wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League t...
SEO in uw DNA - wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League t...valantic NL
 
Onmisbare bouwstenen van uw omnichannel strategie
Onmisbare bouwstenen van uw omnichannel strategieOnmisbare bouwstenen van uw omnichannel strategie
Onmisbare bouwstenen van uw omnichannel strategievalantic NL
 
10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshopsvalantic NL
 
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)Ed Sander
 
Seo in uw dna wat moeten e-commerce bedrijven doen om de champions league t...
Seo in uw dna   wat moeten e-commerce bedrijven doen om de champions league t...Seo in uw dna   wat moeten e-commerce bedrijven doen om de champions league t...
Seo in uw dna wat moeten e-commerce bedrijven doen om de champions league t...valantic NL
 

Semelhante a Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search Congres 2013) #search13 (20)

Adwords Audit
Adwords AuditAdwords Audit
Adwords Audit
 
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayAdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
 
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?
 
Workshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvAWorkshop Online Marketing UvA
Workshop Online Marketing UvA
 
Digitaal Marketing Plan - All Buro Solutions
Digitaal Marketing Plan - All Buro SolutionsDigitaal Marketing Plan - All Buro Solutions
Digitaal Marketing Plan - All Buro Solutions
 
ISM eCompany: Kees Beckeringh
ISM eCompany: Kees BeckeringhISM eCompany: Kees Beckeringh
ISM eCompany: Kees Beckeringh
 
Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler op Emerce e travel 2011Netprofiler op Emerce e travel 2011
Netprofiler op Emerce e travel 2011
 
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
 
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?
Stappenplan: hoe komt u tot een  goede online marketingroadmap?Stappenplan: hoe komt u tot een  goede online marketingroadmap?
Stappenplan: hoe komt u tot een goede online marketingroadmap?
 
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine MarketingZoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketing
 
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
Kennissessie Sea Is Geen Advertising!
 
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
 
SEO in uw DNA - wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League t...
SEO in uw DNA - wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League t...SEO in uw DNA - wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League t...
SEO in uw DNA - wat moeten e-commerce bedrijven doen om de Champions League t...
 
Onmisbare bouwstenen van uw omnichannel strategie
Onmisbare bouwstenen van uw omnichannel strategieOnmisbare bouwstenen van uw omnichannel strategie
Onmisbare bouwstenen van uw omnichannel strategie
 
10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops10 online marketing musthaves voor webshops
10 online marketing musthaves voor webshops
 
Wsi digital marketing
Wsi digital marketing Wsi digital marketing
Wsi digital marketing
 
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
Event-Driven Marketing Anno 2013 (Trigger-Based Marketing)
 
Buropresentatie
BuropresentatieBuropresentatie
Buropresentatie
 
2009 12 28 Workshop Ecommerce
2009 12 28 Workshop Ecommerce2009 12 28 Workshop Ecommerce
2009 12 28 Workshop Ecommerce
 
Seo in uw dna wat moeten e-commerce bedrijven doen om de champions league t...
Seo in uw dna   wat moeten e-commerce bedrijven doen om de champions league t...Seo in uw dna   wat moeten e-commerce bedrijven doen om de champions league t...
Seo in uw dna wat moeten e-commerce bedrijven doen om de champions league t...
 

Mais de Webanalisten .nl

DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20Webanalisten .nl
 
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20Webanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystifiedCH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystifiedWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governanceCH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governanceWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winnerCH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winnerWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligenceCH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligenceWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experimentsCH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experimentsWebanalisten .nl
 
CH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
CH2019 keynote: Roger Dooley - FrictionCH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
CH2019 keynote: Roger Dooley - FrictionWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton WesselingConversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton WesselingWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir EyalConversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir EyalWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin WeigelConversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin WeigelWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea PicaConversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea PicaWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg ShapiroConversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg ShapiroWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar TeamConversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar TeamWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl GilisConversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl GilisWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa PiersonConversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa PiersonWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad SandersonConversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad SandersonWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander FabijanConversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander FabijanWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie EardleyConversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie EardleyWebanalisten .nl
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael AagaardConversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael AagaardWebanalisten .nl
 

Mais de Webanalisten .nl (20)

DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
DDTT11: Hans Willemse - 21-01-20
 
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
DDTT11: Ton Wesseling - 21-01-20
 
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystifiedCH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
CH2019 keynote: Guy Yalif - AI and personalization demystified
 
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governanceCH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
CH2019 keynote: Aurélie Pols - Data governance
 
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winnerCH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
CH2019 keynote: Lucia van den Brink - Keynote pitch winner
 
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligenceCH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
CH2019 keynote: Elke Geraerts - Authenthic intelligence
 
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experimentsCH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
CH2019 keynote: Lukas Vermeer - One neat trick to run better experiments
 
CH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
CH2019 keynote: Roger Dooley - FrictionCH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
CH2019 keynote: Roger Dooley - Friction
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton WesselingConversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
Conversion Hotel 2018 Keynote: Ton Wesseling
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir EyalConversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
Conversion Hotel 2018 Keynote: Nir Eyal
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin WeigelConversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
Conversion Hotel 2018 Keynote: Erin Weigel
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea PicaConversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lea Pica
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg ShapiroConversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
Conversion Hotel 2018 Keynote: Greg Shapiro
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar TeamConversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
Conversion Hotel 2018 Keynote: TU Delft Solar Team
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl GilisConversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
Conversion Hotel 2018 Keynote: Karl Gilis
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa PiersonConversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lisa Pierson
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad SandersonConversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
Conversion Hotel 2018 Keynote: Chad Sanderson
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander FabijanConversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
Conversion Hotel 2018 Keynote: Aleksander Fabijan
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie EardleyConversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
Conversion Hotel 2018 Keynote: Lizzie Eardley
 
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael AagaardConversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
Conversion Hotel 2018 Keynote: Michael Aagaard
 

Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search Congres 2013) #search13

  • 1. Search Succes door een Data Driven Aanpak Presentatie op Searchcongres 2013 door Daniël Markus
  • 3. Doing the right things, doing it right Gemiste Kans Succces Zonde van de tijd Mislukking Activiteit Uitvoering Goed Slecht Slecht Goed Management is doing things right Leadership is doing the right things Peter Drucker
  • 5. Failing to Plan is Planning to Fail Situation Waar staan we? Objectives Waar gaan we naartoe? Strategy Hoe komen we daar? Tactics Wat zijn de stappen? Actions Doen/Doen Control Zijn we er al? PR Smith
  • 6. Plan van Aanpak Fase Potentie bepalen Doel Tactiek Bereik • Keyword zoekvolumes • Extra kanalen: Product, Video, Images • Per segment • Aantallen • ROI doelstellingen • Identificeren segmenten • Formuleren proposities Acquisitie • Benchmark met best lopende campagnes • CTR en CPC doelstellingen • Maken content • Linkingcampagne • Optimaliseren advertenties en landingpagina’s Conversie • Benchmark met best lopende producten • Conversie doelstellingen • Volume doelstellingen • Optimaliseren match tussen advertentie en pad op site • Optimaliseren website Waarde • Benchmark met hoogwaarde segment • AOV doelstelling • LTV doelstelling • CRM • Contactstrategie • Predictive analytics Doelstelling: 145.K omzet per maand met een CPO van 5%
  • 7. Waar stop je je volgende euro in?
  • 8. Potentie en Situatie Fase Potentie Situatie Bereik • 20.000.000 • 10.000.000 Acquisitie • 4% CTR • 2% CTR Conversie • 2% Conversie • 1% Conversie Waarde • €120,- LTV • €60
  • 9. Investeringen in conversie zijn duurzaam 9
  • 10. • 20% “dure” keywords bepalen 80% van de markt • Alleen met hoge conversie is die 20% rendabel • Door concurrentie – stijgen CPC Kosten – dalen prijzen • Concurrentie investeert in conversie en kan daardoor hoger bieden zonder verlies • Conversie is marktaandeel Conversie bepaalt marktaandeel 0% 100% Bereik80% €
  • 11.
  • 12. Gemiddeld gezien gaat het goed -30 -20 -10 0 10 20 30 40 50 Temperatuur Gezondheidscurve Oma 20 -30 50 gemiddeld nacht overdag Temperatuur 20 -30 50 gemiddeld nacht overdag Temperatuur
  • 13. De gemiddelde search campagne totaal branded non branded Vertoningen 420.110 175.309 244.801 Klikken 92.180 74.953 17.227 CTR 22% 43% 7% Kosten 13.416€ 2.208€ 11.207€ CPC 0,15€ 0,03€ 0,65€ Transacties 1151 1083 68 Conversie 1,2% 1,4% 0,4% Opbrengst 54.486€ 51.424€ 3.062€ AOV 47,34€ 47,48€ 45,03€ RPC 0,59€ 0,69€ 0,18€ • Analyseer per segment • Houd rekening met aankoopcyclus • Maak plannen per segment • Meet microconversies
  • 14. Optimaliseren van niet converterende traffic
  • 15. voorbeeld: kosten per seconde • Probleem: moeten we stoppen met adverteren op dit keyword? • Situatie: keywords met een lage conversieratio of lage bezoekersaantallen
  • 17. Welk keyword moet je aanpakken?
  • 19. Adwords succesfactoren Adwords Rendement Kosten Impressies Keywords Targetting CTR Adrank QS Keyword relevance Landing page fit Ad relevance Page Speed Max CPC Ad Quality Impression Share Opbrengsten Traffic Conversie Verleiding Usability Orderwaarde Cross- Upsell Budget
  • 20. Positieve SEO Succesfactoren SEO Succes On Site Content Kwaliteit Matching Sticky Vers HTML <Title + description> Headers Structuur Architectuur Crawler friendly Dubbele content Snelheid URL’s Off Site Linking Kwaliteit Kwantiteit Link tekst Betrouwbaar heid Links en Shares Oudheid Owner bekend Sociaal Kwaliteit Kwantiteit Persoonlijk Herkomst zoeker Stad Historie zoeker Vrienden zoeker
  • 21. Maak een schema Iedere dag Check KPI’s Ma biedingen aanpassen Di QS optimaliseren Wo Nieuwe keywords Do Content En Linking Vrij Ad en LP testen Maandelijks Trend analyses Investerings voorstellen
  • 22.
  • 23. Quality Score bepaalt kosten en positie A B C QS 7 10 4 Max CPC €1,5 €1 €2 Ad Rank = Bod x QS 10,5 10,0 8,0 CPC = Adrank van 1 positie lager / QS + €0,01 CPC 10,00 / 7 + €0,01 = €1,44 8,00 / 10 + €0,01 = €0,81 7,00 / 4 + €0,01 = €1,51 Scenario QS = 10 Adrank 15 CPC 10/ 10 + €0,01 = €1,01 Besparing (1,44 – 1,01)/1,44 = 30%
  • 25. Aanpak en maatwerkrapport voor meten en verbeterenbestemmingspagina’s Probleem • Identificeer achterblijvende landingpagina-zoekwoord combinaties. Deze komen in aanmerking voor beëindiging of optimalisatie Aanpak • Bouw een maatwerkrapport met de juiste KPI’s • Zoek de achterblijvende combinaties
  • 26. Analyse in Google Analytics toont kansen voor besparing en optimalisatie
  • 27. Succesvol in Search met Data Driven Aanpak 1. Doing the Right Things & Doing it Right 2. Passie voor Analyse 3. Opwaarts potentieel bepaalt doel van volgende euro en uren 4. Conversie heeft meer impact op resultaat dan traffic 5. Definieer microconversies 6. Evalueer rendement keywords met kosten per seconde 7. Failing to Plan is Planning to Fail 8. Maak een weekschema 9. Focus op Quality Score 10. Beoordeel financiële impact van verbeteringen aan landing pagina's
  • 28. Vragen Daniel Markus 020 6751 621 06 5208 5432 daniel@clickvalue.nl www.clickvalue.nl Twitter.com/ClickValue Facebook.com/ClickValue Volg ons blog voor meer kennis, tips en technieken blog.clickvalue.nl