2. AGENDA: IN 6 STAPPEN NAAR SALES OP
AGENDA
INTERNET
Sales en internet
Online sales stappenplan
Eenvoudig online stappenplan
Stand van zaken
• Linkedin Twitter Slideshare Internet
Social Media Bloggen Email nieuwsbrief
Whitepaper E-book Site Google ranking
Affiliate Facebook Youtube Flickr SEO
SEA QR Google + Pinterest etc etc
What to do tomorrow
Wat gaat u doen om morgen te starten.
2
4. WIJ HOEVEN ALS BEDRIJF NIET OP INTERNET
• Is niet nodig bij onze klanten
• Juiste salesman wil do the job
• OK show me the money now
• Onze klanten willen ons echt zien
• Werkt alleen in snelle internet wereld
Hoe dachten we in 2000 over
• Reisbureaus
• Werving en selectie
• Boekhandel
• etc
HOE LANG KUNT U ZICH NOG
PERMITTEREN NIET AANWEZIG TE
ZIJN OP INTERNET?
4
8. ONTWIKKELINGEN IN SALES
Sales
• Sales buitendienst ontbreekt het aan
vereiste analyse capaciteiten, de basis
tot nemen pro actieve commerciële
acties
• Meer integrale samenwerking sales en
marketing (binnen en buiten)
• Meer behoefte consultative selling als
gevolg van complexiteit
• Meer hunters die ook kunnen farmen
(hunter consultants)
• Focus op bestaande klanten en op
zoek naar nieuwe segmenten
• Toegevoegde waarde sales neemt af
8
9. ONTWIKKELINGEN IN SALES
Sales
• Communicatie voorkeur klant
verandert / mobiel - internet
• Klant meer macht dan sales
• transparantie informatie en markt
• Bezoek is niet altijd de oplossing
• Verkorting salescycli
• Communicatie sales onderling
• Salesforce automation
• Sales is een combinatie van kunst en
wetenschap, de kunst draagt zorg voor
een goede klantrelatie, de technologie
verbetert het salesproces en meting.
9
10. SALES 2.0
Sales 2.0 is het gebruiken van
innovatieve verkoop methodes, gericht
op het creëren van waarde voor zowel
koper als verkoper en mogelijk gemaakt
door Web technologie.
10
11. 6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1/2
• Doelstellingen
• Doelgroep selectie
• Kanaal keuze
• Propositie bepalen
• Marktdruk leggen
• Hitrates verbeteren
Samenvattend kan je stellen:
• Doelgroep > Aan wie
• Kanaal > Door wie/wat
• Propositie > Wat
• Marktdruk > Hoe vaak
• Hitrates > Hoe succesvol
11
12. 6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 2/2
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, omzet, klanten, producten,
marge, marktaandeel en tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het
meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline
activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met
welke intensiteit, maar ook met welk doel.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen
bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke
boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol
de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en
ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales
inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te
draaien om tot betere resultaten te komen.
12
13. STAP 1 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen: wat willen we
concreet bereiken, omzet, klanten,
producten, marge, marktaandeel,
tijdsbestek.
2. Doelgroep:
3. Kanaal:
4. Propositie:
5. Marktdruk:
6. Hitrates:
13
14. BEPAAL JE DOELSTELLINGEN
Inzet kanalen
binnen online mix
Online doelstellingen
Marketing / verkoop
doelstellingen
Bedrijfsdoelen
WELKE DOELSTELLINGEN HEEFT U ?
14
15. STAP 2 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen:
2. Doelgroep: gegeven onze
doelstellingen, welke doelgroepen
zullen ons het meeste succes
brengen op internet al of niet
ondersteund door onze offline
activiteiten.
3. Kanaal:
4. Propositie:
5. Marktdruk:
6. Hitrates:
15
16. WAT IS JE DOELGROEP
• Doelgroep: segmenteer je doelgroep,
gegeven onze doelstellingen, welke
doelgroepen zullen ons het meeste
succes brengen op internet al of niet
ondersteund door onze offline
activiteiten. Dat kan dus ook op dmu
niveau zijn.
• Gebruik je kennis uit de offline wereld
en toets deze met de online wereld.
• Welke doelgroep is meest kansrijk,
welke problemen en kansen hebben ze.
WELKE DOELGROEPEN SELECTEER
JE EN WAT HOUDT ZE BEZIG ?
• Je doelgroepkeuze bepaald je kanaal,
tone of voice en verwachte resultaat.
16
17. STAP 3 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen:
2. Doelgroep:
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep,
welke online kanalen gaat u
inzetten en met welke intensiteit,
maar ook met welk doel.
4. Propositie:
5. Marktdruk:
6. Hitrates:
17
18. KANALEN
Face
White book Hyves
paper
Vindbaar heid Linkedin
E-book OQ code
Website Printerest
Internet
mogelijkheden
Landing pages Twitter
Link pagina’s Google
Email
Adwords
marketing
Nieuws brief You Affiliate
tube
18
19. WELKE KANALEN GEBRUIK JE
• Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke
online kanalen gaat u inzetten en met
welke intensiteit, maar ook met welk
doel.
• In te zetten kanalen genoeg:
website, nieuwsbrieven, flickr, QR
code, Linkedin, Facebook, twitter, slides
hare, google, blogs, affiliate
sales, printerets, whitepaper, e-
book, seo, Youtube, apps
, Hyves, etc,etc.
• Wat doet je doelgroep online, waar
zitten ze, welke
sites, blogs, groepen, welke
concurrenten van je doen wat, etc
bepalen richting WELKE KANALEN ZET JE IN ?
• Hoe kijkt doelgroep naar jou
19
21. KANALEN
Info via het internet, advies in de Inspiratie Oriëntatie Koop After sales
winkel, online koop na vergelijk
websites concurrenten. Per post komt Winkel x
het product binnen, te tracen via
internet, waarbij de klant via internet
Telefoon
een filmpje kan zien over de installatie
en per email op de hoogte wordt
Post x
gehouden van upgrades en een
tevredenheidsonderzoek. Per fax stuurt
Fax
hij een opdracht voor een accessoire,
welke bevestigt wordt per email.
Internet X X
Email x
21
27. SALES OP INTERNET MOGELIJKHEDEN…….
Facebook Twitter Nieuwsbrief E-book
Google Google Email-marketing Vindbaarheid
Hyves Adwords Linkpagina’s Whitepaper
Linkedin Affiliate Landingpages flickr
Ning Youtube Website Blog
27
28. JARGON
Indicator Wat is het Te berekenen
CPM Kosten per 1000 Totale promotie kosten/
ingezette hoeveelheid
1.000/100.000 = 100
CPR CPL Kosten per reactie / Totale promotie kosten/
lead aantal responses
1.000/500= 2,00
CPO Kosten per order Totale promotiekosten/
aantal orders
1.000/400 = 2,50
CPS Kosten per sales Totale promotiekosten/
aantal orders –retour en
wanbetaling
1.000/333= 3,00
CR Conversie ratio Aantal kopers/
aantal respondenten
333/500 = 0,67
ROI Return on Investment Opbrengsten/
totale promotie kosten
28
29. WEB KANAAL
DOELGROEP
LINKEDIN
FACEBOOK
SITE
SLIDESHARE PRINTEREST
TWITTER
SEA AFFILIATE
YOUTUBE
FLICKR
ADWORDS
GOOGLE BLOG
QR CODE
SEO
NIEUWSBRIEF
DOEL
29
30. SOCIAL MEDIA >
Wat zijn social media:
Online platformen waar de gebruikers,
met geen of weinig tussenkomst van
een professionele redactie, de inhoud
verzorgen.
• Social networks
• Linkedin
• Facebook
• Hyves
• Social content
• Youtube
• Flickr
• Blog
• Twitter
• Blogger
30
31. SOCIAL MEDIA
• Wat kan ik ermee
• Een studie van Chadwick Martin
Bailey en iModerate Research
Technologies laat zien dat meer dan
50 % van de Facebook-fans en
Twitter-volgers eerder geneigd zijn
het merk te kopen of te adviseren
dat ze volgen, sinds volger zijn
geworden.
• Voor Twitter geldt dat 67 % eerder
een product zou kopen nu ze het
merk volgen; voor Facebook is dat * http://www.cmbinfo.com/news/press-center/social-media-release-3-10-
10/
51 %. Voor het aanraden van een
bepaald merk geldt een nog hoger
percentage: 79 % van de
twitteraars zou het merk eerder
aanraden dan voorheen. Voor
Facebook-fans ligt dit percentage
op 60%.
31
32. SOCIAL MEDIA – Linkedin >
Wat is het:
• LinkedIn is the world’s largest
professional network with over 150
million members and growing rapidly.
LinkedIn connects you to your trusted
contacts and helps you exchange
knowledge, ideas, and opportunities
with a broader network of professionals.
• In NL 3,0 mln.
•http://press.linkedin.com/about
32
33. SOCIAL MEDIA – Linkedin >
Wat kan je ermee
• Je indien je op Linkedin staat
waarschijnlijk dit ook als eerste
resultaat in google ziet onder je naam
• Kortom: jij wordt gevonden
• Profiteren van elkaars zakelijk netwerk
( 1 en 2 de lijn)
• Vinden baan, personeel, zakelijke
contacten, introductie
• Groepen (lid worden of zelf opzetten)
• Recommendations
• Wie heeft jou gezocht
• Reference search
• Introductie bij prospect
• Adverteer op Linkedin
• Company profile
33
34. SOCIAL MEDIA - Linkedin >
Hoe
• Aanmelden www.linkedin.com
• Profiel 100%
• Denk aan relevante zoekwoorden, persoonlijk, elevator pitch, ervaring,
onderscheid je van de rest, naam goed, 100% profile, wel niet zichtbaar
• Maak company page (algemeen, carrière, diensten)
• Werk aan je netwerk
• Wel persoonlijk
• Werk aan je aanwezigheid
• Vertel je netwerk wat je wil of mee bezig bent
• Vertel een groep wat je wil
• Discussieer mee met ander
• Geef
• Stel vragen en beantwoord ze
• Kern
• Relaties bestaan uit uw relevante doelgroep / Uw doelgroep u ziet als
autoriteit op uw vakgebied ( u wordt spontaan gevraagd) / Stuur
uitnodiging mee bij iedere actie ( u nodigt zelf uit). 34
35. SOCIAL MEDIA – Linkedin
Hoe
• Zorg dat uw profiel op Linkedin is afgestemd op uw doelgroep, spreken ze
Engels of Nederlands, wat zijn zoektermen die ze gebruiken in google en staan
die ook bij uw “functie omschrijving” en “summary”.
• Stuur uw klanten en prospect voor of na het gesprek een persoonlijke
uitnodiging, kortom breid uw netwerk uit.
• Zoek actief naar potentiële prospects en stuur ze naast een uitnodiging
relevante info in de vorm van een link naar interessant onderwerpen, downloads
of whitepapers.
• Reageer op updates van uw relaties.
• Stuur minimaal eens per week een “share an update” met voor de doelgroep
relevante info.
• Denk aan het toevoegen van een bedrijfspresentie of productpresentatie onder
“applications”.
• Word lid van groepen of maak er zelf een aan en geef daarin antwoorden of
stel zelf vragen/ stellingen. Weet u niet van welke groepen lid te worden, kijk
eens van welke groepen uw gewenste klanten al lid zijn
• Zoek onder (gratis) “events” naar bijeenkomsten die voor uw doelgroep
relevant zijn en kijk of daar prospects komen die u graag wilt spreken
• Besteed dagelijks 10 minuten aan uw Linkedin netwerk 35
36. SOCIAL MEDIA – Twitter >
Wat is het
• Twitter is a real-time information
network that connects you to the
latest information about what you
find interesting. Simply find the
public streams you find most
compelling and follow the
conversations.
• In NL 1 mln. gebruikers
• Wereldwijd 300 mln.
• Helft nog nooit tweet verstuurd….
http://twitter.com/about
36
37. SOCIAL MEDIA – Twitter >
Wat kan je ermee
• As a business, you can use Twitter to quickly share information, gather market
intelligence and insights, and build relationships with people who care about
your company. Often, there is already a conversation about your business
happening on Twitter.
• Bedrijven staan in contact met hun relaties
• Snel delen info met relaties en snelle feedback
• Delen info met bedrijf + en -/-
• Men volgt jou of zoekt specifiek keyword
• Volg jezelf en concurrenten
• Kortingsbonnen
• Virale marketing
• Persoonlijke marketing
• Klantenservice
• Mening relaties
• Concurrent bekijken
• Informatie verspreiden
• Snelle bestands opbouw 37
38. SOCIAL MEDIA – Twitter
Hoe
• Meld je aan bij www.twitter.com
• Claim pagina over onderwerp of eigen
naam
• Ontdek tone of voice
• Maak je profiel compleet
• Zoek followers
• Twitter interessante tweets of retweet,
geef interessante info, niet enkel “tekst”
• Wees persoonlijk
• Organiseer je tweets en followers
• Zet je bedrijfsnaam maar ook andere
relevante keywords in search en volg
deze, gebruik handige tools hiervoor
• Reageer
• Tussen 8 en 5 ;-)
• Weg lange adem
• http://search.twitter.com/search
• http://twitterfountain.com/
• www.hootsuite.com
38
39. SOCIAL MEDIA – Facebook >
Wat is het
• Facebook is a social utility that
connects people with friends and others
who work, study and live around them.
People use Facebook to keep up with
friends, upload an unlimited number of
photos, post links and videos, and learn
more about the people they meet."
Facebook's mission is to give people the
power to share and make the world
more open and connected.
• 900 mln. Gebruikers wereldwijd
• In NL 6,0 mln. gebruikers
• http://nl-nl.facebook.com/facebook/info
39
40. SOCIAL MEDIA – Facebook >
Wat kan je ermee
• Bouwen aan je community
• Uitbreiden abonnees op nieuwsbrief
• Delen met je groep
• Nieuwe klanten ontmoeten
• Merk uitbouwen
• Mening relaties
• Informatie verspreiden
• Verkoop
40
41. SOCIAL MEDIA – Facebook
Hoe
• Meld je aan bij www.facebook.com
• Claim je bedrijfsnaam en/of onderwerp
( even handig om bij stil te staan wie
dat doet bij bedrijf)
• Maak pagina
• Bouw aan je community / likes
• Verstuur interessante berichten voor je
doelgroep
• http://namevine.com/
41
42. SOCIAL MEDIA – Blog
Wat is het
• Een blog is een website waarop
regelmatig nieuwe bijdragen
verschijnen. Volgers krijgen een reactie
bij nieuwe berichten. Vaak persoonlijke
of specialistisch van aard.
Wat kan je ermee
Hoe
• Ga naar bijvoorbeeld naar:
• www.blogspot.com
• www.blogger.com
• www.wordpress.com
• Meld je aan
• Je bent klaar
• Weg van de lange adem, een blog
maakt geen zomer, regelmaat.
• Toon je specialist.
42
43. TOOLS
Hoe
• Maak gebruik van handige tools om je
social media te beheren, plannen,
checken, meerdere accounts tegelijk
beheren etc
• www.hootsuite.com
• www.tweetdeck.com
• www.socialoomph.com
• www.twittervolger.nl
• etc ……………
43
44. E-MAIL MARKETING – wat is het >
Wat is email marketing
• E-mailmarketing is een vorm van
direct marketing die email gebruikt om
een boodschap naar een doelgroep te
sturen. ( ontwikkelingen, nieuwe zaken,
hulp vraag, uitnodiging, aanbiedingen,
informatie)
Voordeel:
• Goedkoop
• Direct / onmiddellijk
• Push
• Track en trace
Nadeel:
• Spam
• Opbouw bestand
44
45. E-MAIL MARKETING – wat kan ik ermee >
• Komt bovenop normale sales MIJN MAILBOX VAN EEN UUR ( en
• Extra bezoekers op site interessant?)
• Zekerheid tov concurrentie en
resultaten google (fundament van je Subsidie voor inburgering op werkvloer
business) Leer van uw fouten in vijf stappen
E-zine 19: Interview met Jack Zantman, CFO
• Contact moment met relaties DutchView (voorheen NOB): van staatsbedrijf
• Aankondiging naar private equity
• Verkoop
• Product aankondiging Les meilleurs cadeaux et les montres
• Update gegevens Nieuw: Alles-in-één laptopgeluid en comfort
• Onderzoek van Logitech
• Nieuwsbrief
Nieuwsbrief Bedrijvendatabank 20-05-2010
• Service alert
• Uitnodiging Nederlandse startup levert mobiel platform Le
• Geeft info over interesse ( track en Figaro
trace) +2 centimetres a l'epaisseur en 2 mois.
• Het werkt
TourPRess Nieuwsmailing - 19-05-2010
45
46. E-MAIL MARKETING – hoe >
Opbouw email bestand met trigger
• Tips
• White paper / e-book
• Gratis iets
• Vooraankondiging
• Kortingsbon
• Laatste info het eerst
• Nieuwste ontwikkelingen
• Meet in google analytics afvallers
Maken template nieuwsbrief
• CTA, gegevens, in/uitschrijven, links
naar site etc
Vergroot effectiviteit bestand
• Ga segmenteren op abonnees
(man/vrouw etc)
• Houd bestand actueel ( spam > spam)
• Denk aan thema’s en contact
momenten ( regen, lunch, weekend?)
• Testen A en B 46
47. E-MAIL MARKETING – trace
Meetbaar
• Ieder artikel en nieuwsbrief heeft
unieke link per abonnee >> alles is
meetbaar
Ontvangen – openen – lezen – actie
• Ontvangen
• Openen
• pas op voor spam titels
• vraag in titel, naam in titel,
voordelen
• afzender > herkenbaar?
• Lezen
• relevante info
• belangrijkste bovenaan
• call to action
• Persoonlijk
• Actie
• call to action
• trigger
• interessante info achter doorclick
• Tracking
47
48. SITE
Wat is een goede site
• Een site die werkt
• Inhoud, navigatie, ontwerp
• Zorg dat duidelijk is wat u doet
• Zoek mogelijkheid
• Html tov bijv. flash
• Tekst passend bij zoekcriteria
• Gebruik zoekwoorden / denk aan titel
• Up to date
• Integreer social media en nieuwsbrief
• Sitenaam
48
49. SITE
Wat kan ik ermee
• Imago en merkwaarde versterken
• Informatie verstrekken
• Nieuwe klanten
• Online verkopen
• Etc
Hoe
• Neem specialist (te herkennen…)
• Usability test
• Eye tracking
• Leer van anderen
• Zorg dat je het begrijpt
49
50. SITE -conversie
Wat is het:
• % bezoekers op een website die
gewenste actie ondernemen
Hoe:
• Genereren van kwalitatief bezoek. Direct weg
• Website zelf dient ingericht te zijn om
Niet interessant
conversie te maximaliseren
• Juiste landingspagina passend bij Niet begrijpen
bezoeker navigatie
• Duidelijke vervolgstappen Te veel vragen
• Benadruk steeds de voordelen van het
Betaalmethode
product bijvoorbeeld dmv testimonials
• Overtuigen goede keuze vertel over Deal
hoeveel mensen u voorgingen
• Vertrouwen
• Urgentie creëren: nog x stuks op
voorraad
50
51. VINDBAARHEID >
Wat is het
Vindbaarheid: ranking van uw site op de
populaire zoekwoorden binnen populaire
zoekmachines
• Zoekmachine marketing: betaalde plek
in zoekmachines
• Zoekmachine optimalisatie: Het zo
inrichten van de website dat een hoge
ranking op relevante zoekwoorden
wordt verkregen
• Zoekmachine de-optimalisatie ( jaja)
• Zoekmachines
• Via Via
• Social media
• Linkbuilding
• Goede url direct
• Banners en links
• SEO
• Longtail 51
56. GOOGLE ADWORDS
Wat is google adwords
• Google AdWords is het
advertentieprogramma van Google
waarmee u gemakkelijk en flexibel
online kunt adverteren. Met Google
AdWords kunt u doelgericht adverteren
en zelf bepalen hoeveel u uitgeeft.
Wat kan ik ermee
• Sales / leads / traffic / bekendheid
• Gericht schieten, getarget bereik
• Enkel betalen indien kliks
Hoe
• Ga naar Google adwords
• Maak account aan
• Zoek voucher of betaal
56
57. AFFILIATE MARKETING
Wat is affiliate marketing
•Affiliate marketing is een manier van
online marketing waarbij de
adverteerder de uitgever/website (
affiliate) betaalt voor elke bezoeker,
lead of sale die hij genereert via deze
website(s), nieuwsbrieven of
zoekmachine campagne, afgerekend op
basis van cpm, cpc, cpl of cps.
Wat kan ik ermee
• sales / leads / traffic / bekendheid
• gericht schieten
Hoe
• www.tradetracker.com/nl
• www.tradedoubler.nl
• www.m4n.nl
• www.scootmedia.nl
57
58. SLIDESHARE
Wat is slideshare
• Upload en delen van presentaties in
beeld en geluid
Wat kan ik ermee
• Google
• Men vindt je
• Expert
• Koppel aan Linkedin / facebook
Hoe
• http://www.slideshare.net/
• Aanmelden
• Uploaden denk aan keywords
• Aanmelden product/diensten en
bedrijfspresentatie
58
59. PINTEREST
Wat is het:
•Pinterest lets you organize and share
all the beautiful things you find on the
web. People use pinboards to plan their
weddings, decorate their homes, and
organize their favorite recipes.
Wat kan ik ermee:
• Presenteren en sorteren onderwerpen
op basis van afbeeldingen, welke
gerubriceerd kunnen worden
weergeven.
• Gebruikers kunnen pinnen en liken
Hoe:
• Show storyboard van je diensten /
producten
• Direct doorlinken naar site van
afbeelding
http://pinterest.com/about/
59
60. CUSTOMER ADVOCACY
Wat is customer advocacy
• Albert Heijn
• Iens
•
WHO
Wat kan ik ermee YOUU
• Er is geen marketing budget wat op ARE
kan tegen wat mensen zeggen.
WHO
Meer weten: YOU SAY
• www.google.nl/alerts YOU ARE
• www.hootsuite.com
• www.tweetdeck.com WHO PEOPLE
• www.socialoomph.com SAY YOU ARE
• Boek “Als jij de klant was” Nicolette
Wuring
60
61. WEB KANAAL – aan de slag
DOELGROEP
LINKEDIN
FACEBOOK
SITE
SLIDESHARE PRINTEREST
TWITTER
SEA AFFILIATE
YOUTUBE
FLICKR
ADWORDS
GOOGLE BLOG
QR CODE
SEO
NIEUWSBRIEF
DOEL
61
62. Wat u ook kiest, word een professionele flipperkast speler!
62
63. STAP 4 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen:
2. Doelgroep:
3. Kanaal:
4. Propositie: we weten nu met welk doel,
we wie, via welk kanaal willen bereiken.
Definieer aansluitend met welk product geladen
met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk:
6. Hitrates:
63
64. PROPOSITIE
• Propositie: we weten nu met welk
doel, we wie, via welk kanaal willen
bereiken. Definieer aansluitend met
welk product geladen met welke
boodschap je de markt gaat betreden.
• Kortom wie wil je zijn en wat wil je
betekenen voor je prospects, ook hier
denk in diensten / producten maar ook
aan jezelf als persoon / bedrijf
• Hoe hecht je prospects aan je
Wie wil ik zijn en wat wil ik betekenen?
64
65. STAP 5 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen:
2. Doelgroep:
3. Kanaal:
4. Propositie:
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen
hoe het water voelt en testen is of
direct vol de markt in. Het zal vaak
ook te maken hebben met het
beschikbare budget en ontwikkeling
van kanalen zoals genoemd onder
3.
6. Hitrates:
65
66. MARKTDRUK
Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe
temperatuur van het water voelt en
testen is of direct vol de markt in. Het
zal vaak ook te maken hebben met het
beschikbare budget en ontwikkeling van
kanalen zoals genoemd onder kanalen.
Hoe fors gaat u de markt in ?
66
67. STAP 6 VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen:
2. Doelgroep:
3. Kanaal:
4. Propositie:
5. Marktdruk:
6. Hitrates: inzicht hebben in de
ratio’s en opbrengsten van uw
online sales inspanningen is het
startpunt. Aansluitend weten aan
welke knoppen te draaien om tot
betere resultaten te komen.
67
68. HITRATES
• Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s
en opbrengsten van uw online sales
inspanningen is het startpunt en weten
aan welke knoppen te draaien om tot
betere resultaten te komen.
• Meten = weten >> wat moeten we
meten
• Gebruik tools om je ratio’s te meten
en zo te verbeteren
•
www.google.nl/alerts
www.hootsuite.com
www.tweetdeck.com
www.socialoomph.com
www.sociamediacheck.com
www.twittercounter.com Weet wat je meet en hoe?
• Google alert > rs feed > igoogle
account
• Google analytics
• Nieuwsbrief statistieken
68
69. DAGELIJKSE / PERIODIEKE TAKEN
• Plan Do Check Act
• Bekijk je analyse ( analytics,
tweetdeck, google alert, omzet cijfers
etc)
• Publiceer en antwoord (hootsuite)
• Abonneer je op relevant e magazine
en slurp nieuwe ontwikkelen op
• Zet verbeteringen in gang
• Reserveer tijd
69
70. WAT GA IK VANAF MORGEN DOEN
Kort en eenvoudig plan:
• Vul je 6 stappenplan in
• Definieer doelgroep, product/dienst
• Definieer onderscheidend voordeel
• Definieer doelstelling internet
• imago, verkoop, informatie,
acties, folder, etc
• Breng website op orde (zoekwoorden,
nieuwsbrief, koppeling social media,
cta)
• Linkbuilding, landingpages
• Email nieuwsbrief opzetten
• Social networks, linkedin, twitter,
youtube)
• Monitor uw site en uzelf (google
analytics en alert)
• Bouw aan traffic en dbase ( google
adwords, aanmeldingen)
• Integreer offline en online
70
71. KERN
DOELGROEP
LINKEDIN
FACEBOOK
SITE
SLIDESHARE PRINTEREST
TWITTER
SEA AFFILIATE
YOUTUBE
FLICKR
ADWORDS
GOOGLE BLOG
QR CODE
SEO
NIEUWSBRIEF
DOEL
71