SlideShare uma empresa Scribd logo
1 de 28
Baixar para ler offline
Search Succes
door een
Data Driven Aanpak
Presentatie op Searchcongres 2013
door Daniël Markus
Introductie: Daniël Markus
daniel@clickvalue.nl
Doing the right things, doing it right
Gemiste Kans Succces
Zonde van de
tijd
Mislukking
Activiteit
Uitvoering
Goed
Slecht
Slecht Goed
Management is
doing things right
Leadership is
doing the right things
Peter Drucker
Liefde voor analyse
Failing to Plan is Planning to Fail
Situation
Waar staan we?
Objectives
Waar gaan we
naartoe?
Strategy
Hoe komen we
daar?
Tactics
Wat zijn de
stappen?
Actions
Doen/Doen
Control
Zijn we er al?
PR Smith
Plan van Aanpak
Fase Potentie bepalen Doel Tactiek
Bereik
• Keyword zoekvolumes
• Extra kanalen: Product,
Video, Images
• Per segment
• Aantallen
• ROI
doelstellingen
• Identificeren
segmenten
• Formuleren proposities
Acquisitie
• Benchmark met best
lopende campagnes
• CTR en CPC
doelstellingen
• Maken content
• Linkingcampagne
• Optimaliseren
advertenties en
landingpagina’s
Conversie
• Benchmark met best
lopende producten
• Conversie
doelstellingen
• Volume
doelstellingen
• Optimaliseren match
tussen advertentie en
pad op site
• Optimaliseren website
Waarde
• Benchmark met
hoogwaarde segment
• AOV doelstelling
• LTV doelstelling
• CRM
• Contactstrategie
• Predictive analytics
Doelstelling: 145.K omzet per maand met een CPO van 5%
Waar stop je je volgende euro in?
Potentie en Situatie
Fase Potentie Situatie
Bereik • 20.000.000 • 10.000.000
Acquisitie • 4% CTR • 2% CTR
Conversie • 2% Conversie • 1% Conversie
Waarde • €120,- LTV • €60
Investeringen in conversie zijn duurzaam
9
• 20% “dure” keywords
bepalen 80% van de markt
• Alleen met hoge conversie
is die 20% rendabel
• Door concurrentie
– stijgen CPC Kosten
– dalen prijzen
• Concurrentie investeert in
conversie en kan daardoor
hoger bieden zonder
verlies
• Conversie is marktaandeel
Conversie bepaalt marktaandeel
0% 100% Bereik80%
€
Gemiddeld gezien gaat het goed
-30 -20 -10 0 10 20 30 40 50
Temperatuur
Gezondheidscurve Oma
20
-30
50
gemiddeld nacht overdag
Temperatuur
20
-30
50
gemiddeld nacht overdag
Temperatuur
De gemiddelde search campagne
totaal branded non branded
Vertoningen 420.110 175.309 244.801
Klikken 92.180 74.953 17.227
CTR 22% 43% 7%
Kosten 13.416€ 2.208€ 11.207€
CPC 0,15€ 0,03€ 0,65€
Transacties 1151 1083 68
Conversie 1,2% 1,4% 0,4%
Opbrengst 54.486€ 51.424€ 3.062€
AOV 47,34€ 47,48€ 45,03€
RPC 0,59€ 0,69€ 0,18€
• Analyseer per
segment
• Houd rekening met
aankoopcyclus
• Maak plannen per
segment
• Meet microconversies
Optimaliseren van niet converterende traffic
voorbeeld: kosten per seconde
• Probleem: moeten we stoppen met adverteren op dit keyword?
• Situatie: keywords met een lage conversieratio of lage bezoekersaantallen
Maatwerkrapport exporteren
Welk keyword moet je aanpakken?
Searchmarketing is complex
Adwords succesfactoren
Adwords
Rendement
Kosten
Impressies
Keywords
Targetting
CTR
Adrank
QS
Keyword
relevance
Landing page
fit
Ad relevance
Page Speed
Max CPC
Ad Quality
Impression
Share
Opbrengsten
Traffic
Conversie
Verleiding
Usability
Orderwaarde Cross- Upsell
Budget
Positieve SEO Succesfactoren
SEO Succes
On Site
Content
Kwaliteit
Matching
Sticky
Vers
HTML
<Title +
description>
Headers
Structuur
Architectuur
Crawler
friendly
Dubbele
content
Snelheid
URL’s
Off Site
Linking
Kwaliteit
Kwantiteit
Link tekst
Betrouwbaar
heid
Links en
Shares
Oudheid
Owner
bekend
Sociaal
Kwaliteit
Kwantiteit
Persoonlijk
Herkomst
zoeker
Stad
Historie
zoeker
Vrienden
zoeker
Maak een schema
Iedere
dag
Check
KPI’s
Ma
biedingen
aanpassen
Di
QS
optimaliseren
Wo
Nieuwe
keywords
Do
Content
En Linking
Vrij
Ad en LP
testen
Maandelijks
Trend
analyses
Investerings
voorstellen
Quality Score bepaalt kosten en positie
A B C
QS 7 10 4
Max CPC €1,5 €1 €2
Ad Rank = Bod x QS 10,5 10,0 8,0
CPC = Adrank van 1 positie lager / QS + €0,01
CPC 10,00 / 7 + €0,01 =
€1,44
8,00 / 10 + €0,01 =
€0,81
7,00 / 4 + €0,01 =
€1,51
Scenario QS = 10
Adrank 15
CPC 10/ 10 + €0,01 =
€1,01
Besparing (1,44 – 1,01)/1,44 =
30%
Achterblijvende landingpagina’s
Aanpak en maatwerkrapport voor meten en
verbeterenbestemmingspagina’s
Probleem
• Identificeer achterblijvende landingpagina-zoekwoord combinaties. Deze komen in
aanmerking voor beëindiging of optimalisatie
Aanpak
• Bouw een maatwerkrapport met de juiste KPI’s
• Zoek de achterblijvende combinaties
Analyse in Google Analytics toont kansen voor besparing en
optimalisatie
Succesvol in Search met Data Driven Aanpak
1. Doing the Right Things & Doing it Right
2. Passie voor Analyse
3. Opwaarts potentieel bepaalt doel van
volgende euro en uren
4. Conversie heeft meer impact op resultaat
dan traffic
5. Definieer microconversies
6. Evalueer rendement keywords met kosten
per seconde
7. Failing to Plan is Planning to Fail
8. Maak een weekschema
9. Focus op Quality Score
10. Beoordeel financiële impact van
verbeteringen aan landing pagina's
Vragen
Daniel Markus
020 6751 621
06 5208 5432
daniel@clickvalue.nl
www.clickvalue.nl
Twitter.com/ClickValue
Facebook.com/ClickValue
Volg ons blog voor meer kennis, tips en technieken
blog.clickvalue.nl

Mais conteúdo relacionado

Destaque

A RESSURREIÇÃO DE JESUS
A RESSURREIÇÃO DE JESUSA RESSURREIÇÃO DE JESUS
A RESSURREIÇÃO DE JESUSInacio Barbosa
 
Editing workshop owl template
Editing workshop owl templateEditing workshop owl template
Editing workshop owl templateAndrew H. Yim
 
How Long Will I Love You
How Long Will I Love YouHow Long Will I Love You
How Long Will I Love YouGrace Canberra
 
Sample employment contract
Sample employment contractSample employment contract
Sample employment contractJohn Vaughn, CMI
 
Language Planning in India
Language Planning in IndiaLanguage Planning in India
Language Planning in Indiabhavna7nivi
 
หา3ภพจนเจอ2016 68 หน้ากูตั้งใจทำดีสุดยอดการ์ตูน48ข้อ2015
หา3ภพจนเจอ2016 68 หน้ากูตั้งใจทำดีสุดยอดการ์ตูน48ข้อ2015หา3ภพจนเจอ2016 68 หน้ากูตั้งใจทำดีสุดยอดการ์ตูน48ข้อ2015
หา3ภพจนเจอ2016 68 หน้ากูตั้งใจทำดีสุดยอดการ์ตูน48ข้อ2015Kruthai Kidsdee
 
A.Morris Resume Mar.2015
A.Morris Resume Mar.2015A.Morris Resume Mar.2015
A.Morris Resume Mar.2015ANITA MORRIS
 
THERMOELECTRIC GENERATORS SEMINAR IEEE
THERMOELECTRIC GENERATORS SEMINAR IEEETHERMOELECTRIC GENERATORS SEMINAR IEEE
THERMOELECTRIC GENERATORS SEMINAR IEEEjiyadh.k. sabeer
 
Sociedad del conocimiento en México. Podcast
Sociedad del conocimiento en México. PodcastSociedad del conocimiento en México. Podcast
Sociedad del conocimiento en México. PodcastMario Cruz Morales
 

Destaque (16)

Porto 1 - Porto Maravilha
Porto 1 - Porto MaravilhaPorto 1 - Porto Maravilha
Porto 1 - Porto Maravilha
 
A RESSURREIÇÃO DE JESUS
A RESSURREIÇÃO DE JESUSA RESSURREIÇÃO DE JESUS
A RESSURREIÇÃO DE JESUS
 
Numair_Ahmed
Numair_AhmedNumair_Ahmed
Numair_Ahmed
 
Editing workshop owl template
Editing workshop owl templateEditing workshop owl template
Editing workshop owl template
 
How Long Will I Love You
How Long Will I Love YouHow Long Will I Love You
How Long Will I Love You
 
Trabalho de filosofia n°4
Trabalho de filosofia n°4Trabalho de filosofia n°4
Trabalho de filosofia n°4
 
Sample collection letter
Sample collection letterSample collection letter
Sample collection letter
 
Unidad 5 - Primera Guerra Mundial
Unidad 5 - Primera Guerra Mundial Unidad 5 - Primera Guerra Mundial
Unidad 5 - Primera Guerra Mundial
 
Sample employment contract
Sample employment contractSample employment contract
Sample employment contract
 
Introduction to Protoplasm
Introduction to ProtoplasmIntroduction to Protoplasm
Introduction to Protoplasm
 
Problemas de Qualidade da Informação e Abordagens Atuais
Problemas de Qualidade da Informação e Abordagens AtuaisProblemas de Qualidade da Informação e Abordagens Atuais
Problemas de Qualidade da Informação e Abordagens Atuais
 
Language Planning in India
Language Planning in IndiaLanguage Planning in India
Language Planning in India
 
หา3ภพจนเจอ2016 68 หน้ากูตั้งใจทำดีสุดยอดการ์ตูน48ข้อ2015
หา3ภพจนเจอ2016 68 หน้ากูตั้งใจทำดีสุดยอดการ์ตูน48ข้อ2015หา3ภพจนเจอ2016 68 หน้ากูตั้งใจทำดีสุดยอดการ์ตูน48ข้อ2015
หา3ภพจนเจอ2016 68 หน้ากูตั้งใจทำดีสุดยอดการ์ตูน48ข้อ2015
 
A.Morris Resume Mar.2015
A.Morris Resume Mar.2015A.Morris Resume Mar.2015
A.Morris Resume Mar.2015
 
THERMOELECTRIC GENERATORS SEMINAR IEEE
THERMOELECTRIC GENERATORS SEMINAR IEEETHERMOELECTRIC GENERATORS SEMINAR IEEE
THERMOELECTRIC GENERATORS SEMINAR IEEE
 
Sociedad del conocimiento en México. Podcast
Sociedad del conocimiento en México. PodcastSociedad del conocimiento en México. Podcast
Sociedad del conocimiento en México. Podcast
 

Searchcongres 2013 presentatie clickvalue

  • 1. Search Succes door een Data Driven Aanpak Presentatie op Searchcongres 2013 door Daniël Markus
  • 3. Doing the right things, doing it right Gemiste Kans Succces Zonde van de tijd Mislukking Activiteit Uitvoering Goed Slecht Slecht Goed Management is doing things right Leadership is doing the right things Peter Drucker
  • 5. Failing to Plan is Planning to Fail Situation Waar staan we? Objectives Waar gaan we naartoe? Strategy Hoe komen we daar? Tactics Wat zijn de stappen? Actions Doen/Doen Control Zijn we er al? PR Smith
  • 6. Plan van Aanpak Fase Potentie bepalen Doel Tactiek Bereik • Keyword zoekvolumes • Extra kanalen: Product, Video, Images • Per segment • Aantallen • ROI doelstellingen • Identificeren segmenten • Formuleren proposities Acquisitie • Benchmark met best lopende campagnes • CTR en CPC doelstellingen • Maken content • Linkingcampagne • Optimaliseren advertenties en landingpagina’s Conversie • Benchmark met best lopende producten • Conversie doelstellingen • Volume doelstellingen • Optimaliseren match tussen advertentie en pad op site • Optimaliseren website Waarde • Benchmark met hoogwaarde segment • AOV doelstelling • LTV doelstelling • CRM • Contactstrategie • Predictive analytics Doelstelling: 145.K omzet per maand met een CPO van 5%
  • 7. Waar stop je je volgende euro in?
  • 8. Potentie en Situatie Fase Potentie Situatie Bereik • 20.000.000 • 10.000.000 Acquisitie • 4% CTR • 2% CTR Conversie • 2% Conversie • 1% Conversie Waarde • €120,- LTV • €60
  • 9. Investeringen in conversie zijn duurzaam 9
  • 10. • 20% “dure” keywords bepalen 80% van de markt • Alleen met hoge conversie is die 20% rendabel • Door concurrentie – stijgen CPC Kosten – dalen prijzen • Concurrentie investeert in conversie en kan daardoor hoger bieden zonder verlies • Conversie is marktaandeel Conversie bepaalt marktaandeel 0% 100% Bereik80% €
  • 11.
  • 12. Gemiddeld gezien gaat het goed -30 -20 -10 0 10 20 30 40 50 Temperatuur Gezondheidscurve Oma 20 -30 50 gemiddeld nacht overdag Temperatuur 20 -30 50 gemiddeld nacht overdag Temperatuur
  • 13. De gemiddelde search campagne totaal branded non branded Vertoningen 420.110 175.309 244.801 Klikken 92.180 74.953 17.227 CTR 22% 43% 7% Kosten 13.416€ 2.208€ 11.207€ CPC 0,15€ 0,03€ 0,65€ Transacties 1151 1083 68 Conversie 1,2% 1,4% 0,4% Opbrengst 54.486€ 51.424€ 3.062€ AOV 47,34€ 47,48€ 45,03€ RPC 0,59€ 0,69€ 0,18€ • Analyseer per segment • Houd rekening met aankoopcyclus • Maak plannen per segment • Meet microconversies
  • 14. Optimaliseren van niet converterende traffic
  • 15. voorbeeld: kosten per seconde • Probleem: moeten we stoppen met adverteren op dit keyword? • Situatie: keywords met een lage conversieratio of lage bezoekersaantallen
  • 17. Welk keyword moet je aanpakken?
  • 19. Adwords succesfactoren Adwords Rendement Kosten Impressies Keywords Targetting CTR Adrank QS Keyword relevance Landing page fit Ad relevance Page Speed Max CPC Ad Quality Impression Share Opbrengsten Traffic Conversie Verleiding Usability Orderwaarde Cross- Upsell Budget
  • 20. Positieve SEO Succesfactoren SEO Succes On Site Content Kwaliteit Matching Sticky Vers HTML <Title + description> Headers Structuur Architectuur Crawler friendly Dubbele content Snelheid URL’s Off Site Linking Kwaliteit Kwantiteit Link tekst Betrouwbaar heid Links en Shares Oudheid Owner bekend Sociaal Kwaliteit Kwantiteit Persoonlijk Herkomst zoeker Stad Historie zoeker Vrienden zoeker
  • 21. Maak een schema Iedere dag Check KPI’s Ma biedingen aanpassen Di QS optimaliseren Wo Nieuwe keywords Do Content En Linking Vrij Ad en LP testen Maandelijks Trend analyses Investerings voorstellen
  • 22.
  • 23. Quality Score bepaalt kosten en positie A B C QS 7 10 4 Max CPC €1,5 €1 €2 Ad Rank = Bod x QS 10,5 10,0 8,0 CPC = Adrank van 1 positie lager / QS + €0,01 CPC 10,00 / 7 + €0,01 = €1,44 8,00 / 10 + €0,01 = €0,81 7,00 / 4 + €0,01 = €1,51 Scenario QS = 10 Adrank 15 CPC 10/ 10 + €0,01 = €1,01 Besparing (1,44 – 1,01)/1,44 = 30%
  • 25. Aanpak en maatwerkrapport voor meten en verbeterenbestemmingspagina’s Probleem • Identificeer achterblijvende landingpagina-zoekwoord combinaties. Deze komen in aanmerking voor beëindiging of optimalisatie Aanpak • Bouw een maatwerkrapport met de juiste KPI’s • Zoek de achterblijvende combinaties
  • 26. Analyse in Google Analytics toont kansen voor besparing en optimalisatie
  • 27. Succesvol in Search met Data Driven Aanpak 1. Doing the Right Things & Doing it Right 2. Passie voor Analyse 3. Opwaarts potentieel bepaalt doel van volgende euro en uren 4. Conversie heeft meer impact op resultaat dan traffic 5. Definieer microconversies 6. Evalueer rendement keywords met kosten per seconde 7. Failing to Plan is Planning to Fail 8. Maak een weekschema 9. Focus op Quality Score 10. Beoordeel financiële impact van verbeteringen aan landing pagina's
  • 28. Vragen Daniel Markus 020 6751 621 06 5208 5432 daniel@clickvalue.nl www.clickvalue.nl Twitter.com/ClickValue Facebook.com/ClickValue Volg ons blog voor meer kennis, tips en technieken blog.clickvalue.nl